Fjällvandring 2005, 3 Aug - 14 Aug

Det har blivit en tradition att varje sommar vandra en vecka i fjällen. Men för att det skal vara intressant varje år krävs lite förändringar så i denna sommar gjorde vi det lite annorl annorlunda genom att det blev kanotpaddlande i fjällen istället. Det bar av till Rogen området som vi vandrade i för två år sedan. Hela området är genomsprängt av små sjöar och vatten drag och det är aldrig speciellt långt från kalfjället.

Kaj, Karl-Petter och Lars begav sig upp fem dagar tidigare än de andra för att på så sätt hinna med en lite längre vandring också. För dem startade denna resa den 3:e augusti, för de andra den 8:e augusti. Därför är själva reseberättelsen också lite uppdelad.

Dag 1 (4:e augusti)

De planer som gjorts innan själva resan var att ta reda på möjligheterna för lyft för att ta sig ut till Rogen samt att vi som drog iväg tidigare tänkte försöka oss på en toppbestigning av Store-Svuku i Norge. Vi hade beställt den lilla skrift från Grövelsjöns fjällstation som beskriver möjligheterna för paddling och först och främst de olika lyft som finns. För att ta sig från Kärringsjön till Rogen krävdes enligt denna guide 7 st mindre lyft. När vi väl kom upp till Per-Roger i Kärringsjön hade han två andra lyft som förslag för att ta sig ut till Rogen. Vi tyckte dessa lät mycket enklare vilket de visade sig vara, i alla fall fysiskt, det andra lyftet kan dock vara en rätt våt upplevelse.

Man paddlar SV igenom Kärringsjön och det första av de två lyften är precis vid den lilla bäck som rinner ut där. Lyftet är plant i början. I början går det över vanlig skogsmark som dock som överallt kring Rogen är fyllt med klippblock. Dock just denna sträcka är de små och enkla och ta sig över. Efter ca 150 m går man över en mindre mosse för att till sist ta sig över en liten ås på kanske 10 höjdmeter. Totalt är lyftet 300-400 m långt och inte speciellt svårt. Man hamnar i sjön Hån.

Efter detta lyft paddlar man vidare SV igenom Hån för att lyfta i dess SV ände, precis där det finns en sankmark angiven på kartan. Detta lyft är längre, ca 800 m. Dock går de sista ca 400 metrarna över en mosse där kanoter och kajaker relativt enkelt kan dras fram ner till Rogen. Själva stranden i Rogen är inte den bästa för isättning av kanoter då den enbart består av sten och relativt stora sådana emellanåt. När vi väl kom ner till Rogen var det fint väder och vi beslutade oss för att ta lunch på stranden. Dock precis när vi var klara med lunchen började det att blåsa upp och ett regnväder var på intågande. När vi väl packat kanoterna slog det in så pass stora vågor att de sköljde in i kanoten och vi fick den vattenfylld. Hade vi vart mer allerta på denna väderförändring skulle vi ändrat kanotens riktning så den inte låg längs med stranden utan stack ut i rät vinkel mot vågorna och på så ätt skulle tagit dessa mycket bättre. Dock hade det gjort det mycket svårare att lasta i.

Efter denna lite våta lektion om Rogens snabbföränderliga humör begav vi oss av NV för att försöka finna en övernattningsplats. Med respekt för vågorna höll vi oss nära den nordöstra stranden tills vi kom i lä av Kläppnäset och då kunde enkelt kors Rödviken.

När vi väl skulle ta oss igenom det smala sund som är mellan ön precis söder om toppen på Kläppnäset och de klippor som sticker ut från näset mötte vi igen ganska kraftiga vågor. Vi beslutade att vi inte skulle gå längre väster ut idag utan att försöka finna något ställe att slå upp tältet på kring näset. Vi chansade att ön kanske skulle ha någon möjlighet även om det från vattenbrynet inte såg så lovande ut. Men väl iland på den lilla ön såg vi att andra hade gjort upp eld på ett ställe och att där skulle det nog gå att slå upp båda våra tält. När vi väl fått upp båda tälten i blåsten och krupit in i dem visade sig att vi hittat två mycket bra platser. Frammåt kvällen mojnade vinden och vi fick en mycket vacker kväll med både dubbla regnbågar och vackra molnbankar.

Dag 2 (5:e augusti)

Nästa morgon bar det av mot Norge för att där lämna kanoten och kajaken inför vandringne mot Store-Svuku. Efter några timmars paddlande kom vi så fram till norska gränsen och strax därefter Rogens södra utlopp till Rogshåen. Det var en besynnerlig syn som mötte en när man såg hur sjön bara försvann ned för en kant. Att sedan stå en bit ner i forsen och se sjöytan störta ned i forsen var en besynnerlig syn. Själva lyftet ner i Rogshåen var enkelt även om stranden nere i Rogshåen var än värre en Rogens klippiga strand men har vär det så gott som vindstilla och därför väldigt enkelt att lasta i kanoten samt komma ner i den och kajaken. Efter en kort paddling kom vi så fram till Rogshåens SV strand. Ett par hundra meter söder om bron fanns där en båtramp bestående av två stockar där vi tog upp både kanoten och kajaken. Vi lastade om och gjorde iordning ryggsäckarna samt stoppade in i kanoten och kajaken all mat etc som vi inte behövde för vår korta vandring mot Store-Svuku. Kantonen och kajaken la vi bakom en mindre ås så att de inte skulle synas allt för enkelt från vattnet.

Efter nästan två timmars vandring tyckte vi det började bli dags att leta efter övernattningsplats. Terrängen är som överallt rking Rogen mycket stenig så vi räknade med att behöva leta ett bra tag och kanske inte hitta något speciellt bra. Men plötsligt bakom en krök uppenbarade sig vad som på lite håll såg ut som en gräsmatta. Det var en iordningställd tält plats där vi lätt fick plats med båda våra tält. På gröna 172A Rogen så finns denna plats 13 mm söder om i:et i Storfisktjörnane, precis öster om leden, där leden gör en liten sväng åt väster. Dagen efter visade det sig dock om vi bara hade gått ytterligare 700-800 m så hade hittat många fler fina platser. Där leden går på en smal landtunga mellan den södra ändan av Storfisktjörnane och den lilla sjö utan namn finns tre väldigt fina rast platser också. På vägen tillbaka stannade vi på en av dessa och avnjöt vår lunch.

Efter att slagit upp tälten gjorde vi upp en mindre brasa i den ordningställda eldstaden. Passade även på att värma upp en del mindre stenar till ca 40 grader som vi sedan stoppade i kängorna för att hjälpa till med torkningen. På kvällen var det dags att testa den första frystorkade rätten. Det blev Chicken Hot Pot som dock var en besvikelse. Visst lätt att laga till genom att bara tömma vatten i förpackningen men så värst het eller kryddstark var ju inte denna kyckling, dessutom var hela tillrättningen rätt vattnig. Men det var gott att få något i magen och vi toppade middagen istället med en chokladfromage.

Dag 3 (6:e augusti)

Nästa morgon blev det både hjortron och blåbär till gröten. Dagen innan hade vi noterat att det fanns rätt gott om dessa i området så Kalle tog en runda innan frukost och plockade en kåsa av varje som vi sedan rörde ihop med lite socker. Trots denna soliga start på dagen blev dagen en ganska slitsam dag. Förmiddagen mötte oss med okej väder, lite moln men uppehåll. Dock efter tolv-tiden blev det sämre och vi lyckades med konststycket att missa själva leden vid vad som senare kom att kallas Larsas Corner. Stigen vi följde gick rakt fram längs med kanten av en mosse. Lars gick först och var inte helt uppmärksam på att mitt på denna lilla mosse gjorde leden plötsligt en 90-graders sväng, tvärs över mossen. Stigen rakt fram var mycket mer upptrampad så det var förståligt att han forsatte i den riktningen. Innan vi började försöka hitta tillbaka tog vi och lagade till lunch så vi skulle vara utvilade och starka. Dock visade det sig relativt enkelt att hitta tillbaka då det bara var ca 500 m att gå tillbaka.

När vi väl kom upp till Oasen på Store-Svuku var vädret inte alls speciellt trevligt, det regnade ihärdigt och blåste lite grand. Att platsen kallas Oasen är inte svårt att förstå, iaf det var så den omnämndes på den norska karta som ett par norrmänn visade oss under morgonen när vi som bäst höll på att packa ihop vårt lilla läger. Mitt på kalfjället där det inte finns ett träd att skåda står en dunge björkar som omger en liten sjö. En bäck rinner i sakta gemak ner i den för att sedan rinna vidare ut för kalfjället. Det fanns gott om plats att slå upp tält och vi var uppenbarligen inte de första att tälta här. Kring den den eldstad som fanns var det mest sand på marken och det tyckte vi verkade som det kunde bli det plattaste underlaget vilket det säkert var. Dock det vi inte tänkte på var att regn gör att sand fastnar i allt! Men var man bara lite försiktig så blev det inte allt för mycket sand i tälten. Regnet fortsatte att ösa ned hela eftermiddagen och kvällen. Ingen av oss var speciellt sugna att ta oss ut i detta väder så vi skippade middagen och kröp ned i våra sovsäckar tidigt.

Dag 4 (7:e augusti)

Nästa morgon var vi väl utsövda men regnet fortsatte och man kunde inte ens skymta toppen på store Svuku så någon toppbestigning var det aldrig tal om. Istället tog vi en lugn dag på kalfjället. Mestadels av tiden ägnades åt att ligga och läsa bok i tältet. Dock var det uppehåll emellanåt så vi kunde torka lite regnkäder och annat som blvit ordentligt vått dagen innan. Framåtkvällen var det så dags att prova på mer frystorkat. Kalle hade satsat lite extra och köpt en måltid från Norska Real. De har fått väldigt bra betyg i många tester så det skulle vara intressant och se hur det smakade. Valet föll på Torskegryta som är den rätt som fått bästa betyget och den var riktigt god. Dock borde man rätt lätt kunna ordna en sådan själv genom att ta pulvermos och torkade grönsaker och röra ihop. Tex lite torkade morötter och purjolök. Detta kan man sedan stoppa lite valfritt torkat kött eller fisk i. Lars och Kaj tog en dubbelportion Biff Gulasch som också var riktigt god.

Dag 5 (8:e augusti)

Nästa morgon var vi tvugna att bege oss tillbaka ned mot våra kanoter för nästa dag möte upp resten av gänget. Dagen började rätt mulet och liksom dagen inan gick det inte se ett dugg av toppen av Store-Svuku. Till vårt förtret såg vi bara mer och mer av den ju längre vi kom därifrån, men det innebar ju också att vädret blev finare ju längre dagen framskred.

Framåt lunch stannade vi på den smala landtungan mellan två sjöar som vi två dagar tidigare sett hade många fina rast och tält platser. Här intog vi ytterligare än av alla våra pasta luncher som inhandlats på Överskottsbolaget. 7 kr st för 2 portioner, men vi tog 4 portioner på tre vilket var rätt lagom. Om man jämför dessa med Knorrs Spaghetterior så var vi alla överens om att själva pastan i dessa var mycket godare, mer al dente. Såserna var väl ungefär likvärdiga, vi fastnade för svamp varianten samt den med tomatsås.

Framåt eftermiddagen kom vi så åter till våra kanot och kajak. Vi packade om och begav oss tillbaka in i Rogen. Vi hade inte riktigt bestämt hur långt vi skulle gå innan vi slog läger för kvällen men väl ute i Rogen möttes vi på nytt av någorlunda stora vågor samt lite motvind vilket fick avgöra att vi begav oss norrut mot Reva. Dock på vägen dit, inte alls långt från målet såg vi en liten sandstrand och tänkte den kan vi ju kolla upp om det finns fina tältplatser vid. Mycket riktigt så var det hyffsat plats och folk hade tältat där en hel del innan. Strax jämte låg ett Riksröse, nummer 145A bestämt, så platsen är lätt att hitta på en karta. Det var en fin kväll och vi passade bland annat på att bada lite grand även om vattnet var kallt. Dock verkade det som vi var oturförföljda vad gäller våra matlagningar, precis när maten började bli klar kom regnet! Ytterligare än en gång fick vi avnjuta maten i Lars absid. Det regnade dock inte mkt mer under natten och var till och med riktigt fint framåt halv elva, precis innan vi skulle gå att lägga oss.

Dag 6(1) (9:e augusti)

Dock på morgonen när vi vaknade låg dimman eller om det var molnen över Rogen. Ytterligare än en gång fick det bli frukost i Lars tält. Alla var vi tacksamma att han precis införskaffat detta Hilleberg Nallo 2 GT. Det fanns rätt gott om blåbär i stenröset precis bakom tälten så det blev ytterligare en frukost med rårörda blåbär till gröten. Mums! Dagens etapp var annars att bege sig längst in i Rödviken och där göra lyftet upp till Öster-Rödsjön. Det var en mycket vindstilla dag och hela rödviken låg spegelblank när vi väl kom dit. Såg tex en ejder familj simmandes och det är ju inte var dag man ser 100 meter långt svall efter en grupp ejdrar! Trots dimman blev det en mycket trevligt paddel tur i och med att det var så väldigt lugnt och fint. Man kunde verkligen insupa tystnaden i fjällen mitt ute på Rödviken vilket var en underbar känsla.

Väl frammer vid den ordningställda rastplatsen längst inne i Rödviken var det så dags att göra lyftet. Innan hade vi bestämt med de andra att vi möter dem nere i Rogen ifall vi vill tält, eller uppe i Öster-Rödsjön ifall vi vill åka till Skedbrostugan. Att få komma in varmt och få torka upp saker och ting lockade så vi bestömde att vi tar Skedbrostugan i natt. Själva lyfter var rätt jobbigt då det går över en rätt stenig stig och inleds med en hyffsat brant backe de först 150 metrarna. Men efter att burit fram all packning samt både kanoten och kajaken tog vi så äntligen lunch. Klockan var då ca tre på eftermiddagen och vi tyckte de andra borde dyka upp när som.

Efter att väntat ett tag bestämde vi att Kaj beger sig till Skedbrostugan och ser till att boka platser åt oss. Vi trodde inte att det skulle vara någon större risk för att det skulle vara fullt men kändes bra att veta att vi skulla vara tidiga dit med en i gruppen. Senare visade sig att vi skulle vara de enda gästerna den kvällen. Kalle och Lars begav sig av åt andra hållet för att möta upp de andra. Det gick snabbt att ta sig fram på den spegelblanka sjön och vi var strax framme där de borde komma ned från lyftet från Nybodtjärnen. Än syntes ingen. Vi ankrade upp kanoten mot en björk och begav oss till fots upp mot Nybodtjärnen. Precis när vi kom fram mötte vi så på en grupp paddlare, dock inte de våra. Men de hade mycket riktigt sett en grupp någon timme innan som åt lunch och enligt beskrivningen de gav så stämde det perfekt. De gissade att de var någon timme efter dem. Vi hade inget bättre för oss och traskade därför vidare söderut, tänkte att vi borde kunna se dem när de lyfter ned i Nybodtjärnen. Och mycket riktigt efter gått några hundratals meter så kunde vi ana dem. Vi la oss då bakom en stor sten och tänkte vi kunde överaska dem. De kom allt närmare och närmare men märkte inte något av oss där vi låg och spanade på dem. Dock kom de aldrig så nära som vi trott så vi lät dem paddla förbi och begav oss sedan tillbaka dit där de skulle göra sista lyftet och mötte ett glatt gäng där. Vi berättade om att vi bestämt oss för Skedbrostugan och att vi ville skynda oss dit för att torka upp och begav oss efter det iväg. Några timmar senare var alla väl framme i stugan.

Vi som varit ute några dagar längre hade väl anat att vi skulle bli bräckta på mat fronten men Ulf och Martin lyckades utöver förväntan! Det började med att det snabbt plockades fram både en röd och en vit bag-in-box med vin. Här lyckades vi i alla fall bidraga med lite stämningshöjare då Lars hade med små vitlöksbröd och olivpasta. Vi passade även på att bjuda stugvärdinnan som värt på plats i 6 veckor. Hon riktigt sken när hon fick smaka på vårt utbud. Det var en av sakerna hon verkligen längtat efter, ett glas rött vin. Sedan börjades det med kvällsmaten. Ulf och Martin hade med potatisar, lök, kassler och lite annat gott man kan göra en bra pytt-i-panna av. Och de hade inte lite av råvarorna heller. De lyckades mätta 6 personer. Efter detta slog de till med desert bestående av skivade bananer och kiwi på vilka de smält vit choklad och strött över kokosflingor. Det hela avslutades med varm choklad och cognac. Vem har sagt man skall leva torftigt i fjällen!

Dag 7(2) (10:e augusti)

Nästa dags så skulle verkligen paddlingen börja på allvar. Målet var klart, ut till stora Rogen. Morgonen var rätt lugn men regnet verkade inte vara långt bort så det blev en start med regnkläder. Kalle och Lars lyckades med att testa vattentåligheten innan de lämnat stranden genom att kantra kanoten. Lars var lite för ivrig i och hade inte kollat att fören låg helt i vattnet samt att det låg en paddel på hans plats. Kalle satt redan i där bak så när lars tappade balansen så var det inte mycket att göra där bak än att åka i. Det blev en liten kort simtur och tyvärr var kläderna inte så täta. Men som tur var fanns det torra ombyten så några minuter senare var hela gänget på väg. Vi tog oss fram till lyftet ner i Rogen och denna gång gick det mycket enklare att lyfta då det gick nedför. Vi passade på att använda rastplatsen för dagens lunch. Precis när vi ätit klart och diskat så kom regnet! Det blev en ganska våt paddeltur denna eftermiddag. I och med regnandet så bestämde vi att dagens etappmål skulle bli den helt nybyggda Rogenstugan. Både för Kalle hade väldigt våta kläder igen på grund av morgonens lilla simtur samt att det inte är speciellt roligt att tält i hällregn. Det var ingen direkt njutbar paddlingstur men inte heller speciellt jobbigt då det inte blåste speciellt mycket. Efter knappt två timmar såg vi så udden där Rogenstugan ligger. På håll kunde man se två föremål eller personer på stranden. Vi undrade bra länge vad detta vars som dock avslöjades först när vi bara hade cirka 50 meter kvar. Det stod två stycken solstolar där. Det var skönt att komma in i värmen samt att de hade även en mycket fin bastu vilken värmde skönt. Dock var det mycket folk i stugan så några tog fram tälten medans några fick sova i sängar eller på madrasser på golvet. I vilket fall så sov alla väldigt skönt den natten.

Dag 8(3) (11:e augusti)

Dagen därpå delade vi upp oss lite, utsikterna för fint väder var inte så lovande så vi bestämde att stanna kvar i Rogenstugan över natten och där med kunde var och en göra lite för vad de kände för. Daniel, Kaj, Kalle, Maria, Martin och Ulf tog några kanoter och begav sig av för att fiska i och kring Bredån. Det var rätt stora vågor på skön med lite kryss över Rogen var det inga problem. Redan ute vid Bredåholmarna lyckades Kalle fånga en fjällöring så det var med muntra miner som gruppen la till vid vindskyddet och gjorde iordning flugspön. Terrängen kring Bredån var som överallt annars kring Rogen, stenig, så det var emellanåt lite jobbigt att ta sig fram då det inte fanns någon tydlig stig längs med ån. Vi tog oss sakta upp motströms ån men fiskelyckan stog oss bi. När vi var i höjd med Bredåtjärnen begav sig Kalle, Maria och Ulf upp till den för att sedan traska vidare upp mot Bredåsjön för att testa fiskelyckan i båda dessa sjöar. Även om vi såg en hel del vakar så var det endast Ulf som lyckades få upp en för liten Harr så den fick åka i igen. Vägen tillbaka tog vi längs den södra stranden av Bredån, ej heller här hade vi någon fiskelycka. Efter en lång vandring utan någon lunch var det väldigt skönt att sent på eftermiddagen komma ned till rastskyddet där Daniel, Kaj och Martin börjat med lunchen. Efter den mycket sena lunchen så kom påsarna med Mashmallows fram och det blev grillade mashmallows över elden. Så trots den dåliga fiskelyckan blev det en vädligt lyckad liten utfärd.

Väl tillbaka vid Rogenstugan var det så dags att tillaga vår enda fisk. Vi bestämde att vi skulle röka eller grilla den då Martin och Ulf skulle steka bacon på Ulfs Murikapanna. När det var dags att rensa fisken benade vi ut den på ett sätt som vi sett Ray Mears göra i sin Bushcraft serie. Man tar och helt enkelt och pillar bort alla revbenen och hela ryggraden. Var inte speciellt svårt, dock såg fisken lite brutalt behandlad ut. Men det var bara lägga upp den på gallret efter att kryddat den med salt, peppar och whisky och sedan låta den ligga där tills den såg tillräckligt klar. Den blev vädligt lyckad, till och med så lyckad att både Laila och Daniel som inte gillar fisk ville ha mer! Bättre betyg kan man väl knappt få!

Dag 9(4) (12:e augusti)

Under natten blåste det upp ordentligt och frammåt morgonen gick det fortfarande ordentliga vågor ute på Rogen. Bland annat ade bryggan sköljts bort och låg ca 30 m längre bort på stranden. Med tanke på att de två gula kanoterna har relativt låg reling vågade vi inte bege oss iväg med hela gruppen idag. Istället fick det bli ytterligare en dag med dagsutfärd och övernattning i Rogenstugan. Alla utom Kaj och Lars begav sig iväg uppför ån som rinner ut vid Rogsbodarna. Kalle tog kajaken för att kunna leka lite i vågorna, medans de andra tog de två hyrkanoterna. Efter rundat udden plockade vi med oss Laila och Johannes som tog det säkra och gick runt udden. Vågorna var nästan helt borta här. Vi kom en bit upp i ån innan vi stötte på första forsen, bestämde att följa den upp till fots istället för att lyfta kanoterna, skulle ju ändå tillbaka senare. Precis efter att lämnat kanoterna stötte viu på en spång som gick över ån, vi följde inte denna men Daniel och Martin såg ett utmärkt tillfäller för lite fingerkrok. På vägen upp mot Stor-Tandsjön passade vi på att plocka lite blåbär och hjortron. Väl uppe vid sjön to de som hade med sig fiskespön och provade på fiskelyckan. De som inte kände för fiske ordnade med en liten eld vid rastplatsen samt passade på att plocka blåbär då det fanns riktigt gott om det här omkring. Innan vi begav oss tillbaka tog vi en fika och kokade lite kaffe. Kok-kaffe blev riktigt gott, det skall vi se till att ha med i fortsättningen stället för Néscafe. Påvägen tillbaka plockade vi ytterligare blåbär och hjortron.

Väl framme i stugan var det dags för kvällsmat. Vi funderade som bäst på vad vi skulle göra med hjortronen och blåbären när stugvärden tittade in med en nybakad sockerkaka. Vi rörde kvickt ihop en hjortronsylt och sedan bjöds hela stugan på sockerkaka med rårörda hjortron. Mumma! Blåbären gjorde vi en blåbärspaj av efter att bytt till oss lite mjöl i utbyte mot blåbärspaj av stugvärden. Den blev också väldigt god så det var en festkväll sista kvällen i Rogenstugan då vi nästa dag skulle bege oss hemmåt igen.

Följande två filmer togs under dagen. Den första filmen visar Maria, Laila, Johannes och Ulf i en av kanoterna. I den andra har Kalle kameran i sitt vattentätt hus hängandes på bröstet medans han paddlade i kajaken i vågorna.

Dag 10(5) (13:e augusti)

Sista dagen på årets vandring, lite vemod men samtidigt väldigt skönt att vara på väg hem, speciellt för oss som vart ute i tio dagar. Alla hade börjat bli lite trötta på det inte allt för bra vädret med men vi hade haft en mycket trevlig vistelse i Rogenstugan. och det finns nog stor risk att vi kommer tillbaka någon gång i framtiden. Precis innan vi skulle bege oss iväg på förmiddagen fick vi lite hjälp med att ta en gruppbild på hela gänget vilket var mycket uppskattat. På bilden syns från vänster på översta raden; Daniel, Martin, Maria, Laila och Johannes. På den nedre från vänster; Kaj, Lars, Karl-Petter och Ulf.

Vägen tillbaka till Kärringsjön tog vi via den kortare väg som Per-Roger tipsat oss om tidigare som Kaj, Kalle och Lars tog när de började, fast denna gång blev det år andra hållet. Det var inte så svårt att hitta själva platsen att börja lyftet på. Man ser rätt tydligt mossen som ett stort grön fält från sjön och lite norr om detta står ett antal slanor uppställda i V:n där själva stigen börjar. Den stora myren var rätt våt även denna gång men nu bar det av hemmåt så man var inte lika noga med att bli våt, plus att flera bytte om till sandaler. Vilket var lite kallt om fötterna men då kunde man verkligen gå raka vägen. Sedan vid mosskanten åkte kängorna på igen. Vid det här laget hade vi kommit fram till bästa sättet att genomföra lyften, iaf de över torrare marker. Enklast var att vända hela kanoten uppochned och sedan bära den på axlarna, de lättare som ett ok över nacken medans de tyngre tog vi fyra stycken. Sedan bar vi all packning separat.

Efter att passerat den lilla sjön efter det stora lyftet var det så äntligen dags för lunch. Detta var sista måltiden ute i fält så nu sparades inte på något. Fram kom burkar med oliver tex och Ulf och Martin lyckades få till en hel tre rätters middag, men päronhalvor och Marianne-kross till dessert! Alla njöt av maten och det blev ett ganska långt lunch uppehåll men vi hade ju inte direkt bråttom. Själva lyftet var i sig inte speciellt långt och ej heller var sista sjön speciellt stor. Vi var framme vid kärringsjön vid halvfem-tiden. Där packade vi ut kanoter, sköljde rent dem och lastade in i bilarna. Kvällen skulle vi tillbringa på vandrarhemmet i Tännäs, Tännäsgården. Det var skönt med en ordentligt varm dusch och sedan en mycket god middag på det. Ingen hade några som helst problem att somna den kvällen. På morgonen dagen efter gick vi upp rätt så tidigt och åkte tillbaka ned till Göteborg vilket tog ca 9 timmar.

Så här i efterhand känns det som en mycket lyckad vandring med stor variation, vandring, paddling, tältande, stugboende, fiske, bärplockning etc. Även om vi emellanåt inte hade speciellt bra väder så var det verkligen avkopplande och något att njutfullt tänka tillbaka på i framtiden.